Re: remote xhost problem

On Fri, Apr 25, 2003 at 02:55:02PM +0200, Thomas Nyman wrote:
> snip
> snip
>
> Tack för hjälpen, det fungerar fint, bortsett från storleken på fönstret,
> dvs laptop skärmen är mindre än skärmen på serven..jag antar att jag kan
> ange någon geometri för fönstret.....har du någon aning hur man
> automatiserar ssh i detta avseende, dvs på laptopen lägger in hela kommando
> så att man vid en klickning kör ssh och startar programmet i ett (antar att
> ssh-agent spelar in här?)

ssh -X användare@host kommando

fungerar bra. Om du dessutom först kör ssh-add, har ssh-agent igång
och rätt behörigheter uppsatta (ssh-copy-id), så behöver du inte
skriva något lösenord.

Hur du sedan fixar så att du kan köra ovan nämnda kommando från en
klickning beror på vilken fönstermiljö du använder.

--
                                                Niklas