Re: Nyinstallation

At 21:23 2003-03-25, Martin Juhlin wrote:
tisdagen den 25 mars 2003 11.32 skrev Ivar Alm:
> Halloj.
>
> Funderade på enklaste sättet att göra en ren debianinstallation. Det är på
> en nätuppkopplad dator med både cd-rom och diskettstation. Jag har dessutom
> en bärbar dator med debian installerat på. Ska jag skapa bootdisketter så
> att jag får igång mitt nic och sen installerar över det?

Om bootdiskarna stödjer ditt nätverkskort direkt är de väldigt trevliga att
använda. Men om man måste sitta och mata in alla 5-6 drivrutinsdiskarna är
det inte lika roligt längre. Då rekommenderar jag CD.

Går ganska fort att tanka hem och bränna. Det finns ju de nätinstallationsanpassade skivorna som är ännu mindre...

> Jag har några gamla potato-CD som jag kanske kan starta från och sen
> installera över nätet? Då lär jag väl få woody-paket nerladdade och
> installerade automatiskt?

Det går utmärkt. Har själv gjort det en gång (innan woody släptes).
Installerade potato med cd och efter omstarted bad jag apt ta ner woody
istället. Skall du köra nymodigheter som 2.4 kärnan och ext3/reiserfs bör du
köra med woodys installationsprogram.

2.4 kommer jag nog kompilera sen. ext3/reiserfs har jag inte bestämt mig för. Finns det nåt bra argument nu att inte köra ext2 på en stationär maskin? Den kommer förmodligen att få¨snurra som gateway/filserver här hemma.

//I
Ivar Alm             ! Where does Microsoft want to drag you today? !
Umeå, Sweden         ! Do you really want to go there?              !
http://www.octofingers.com