Re: Re: Nyinstallation

> 2.4 kommer jag nog kompilera sen. ext3/reiserfs har jag inte bestämt mig
> för. Finns det nåt bra argument nu att inte köra ext2 på en stationär
> maskin? Den kommer förmodligen att få¨snurra som gateway/filserver här hemma.

Tungan rätt i mun så att jag inte gör fel på syftningen...

Anledning till att INTE köra ext2 == anledning ATT köra ext3/reiserfs:

Maskinen bootar snabbare efter strömavbrott. (Dvs, när umount inte gjorts.) Om man har stora diskar kan fsck ta fruktansvärt lång tid på ett ext2-system.

Det är väl det viktigaste, tycker jag.

Motargumentet kan vara att ext3/reiserfs har något sämre prestanda, speciellt vid skrivning, än ext2. Men jag är inte säker, för det var länge sedan jag kollade det där kontinuerligt.

I valet mellan ext3/resierfs rekommenderar jag ext3. Argument: stabiliteten är bättre.

/Fredrik Persson