Re: pop3 --> imapd --> client

Hej igen,
Jag vill använda 1 fil för varje mail. dvs finns det 10 mail i inbox så ska det finnas 10 filer.
På detta sätt undkommer jag väl låsning eller ?
Anledningen till att jag vill ha en lokal imapd är att jag enbart har hittat gratis/billiga imap konton med begränsning på tex 5mb vilket är rätt litet då man använder ett par mail-listor.

Det jag vill uppnå är att min server ska plocka hem mailen från de pop3 konton jag har och dela upp dem i en för varje konto. Därifrån vill jag sen connecta med en client och läsa mailen, då oberoende av dator.

Var ute efter en enkel lösning, men detta verkar vara rätt avancerat.
MVH Tobbe

stefan@alfredsson.org wrote:

* Quoting Torbjörn Svensson <tobbe.svensson@soderhamn-net.com> [21 Mar-03 17:55]:
hej, tack för din hjälp, men jag tror att det blev ett litet missförstånd.
vill inte att mailen ska hamna hos några användare (/var/*) utan vill att den ska hamna i ~/Mail (/home/azoff/Mail då jag bara har den användaren) har kikat lite på fetchmail och har förstått att den kan göra en del av jobbet. här har dock förekommit att litet missförstånd. förklara mha ett ex.

har 2 konton (k1 och k2). vill att all mail som kommer till k1 ska hamna i ~/Mail/k1/ och all som kommer till k2 i ~/Mail/k2/

~/Mail/k1/, menar du att du vill ha "MH" style på mailboxen då? En
fil för varje meddelande, eller alla mail i en "inbox" med "mbox" format?

Du kan använda procmail för denna sortering:

:0
* ^Sorteras-till: k1
/home/azoff/Mail/k1/inbox

:0
* ^Sorteras-till: k2
/home/azoff/Mail/k2/inbox

I fetchmailrc måste du också se till att tagga upp mailen så att den
lägger till "Sorteras-till:" headern. Detta kan göras med formail.

ETT ANNAT SÄTT:

kom just på en mkt enklare variant. Specificera MDA'n i fetchmailrc, typ

poll mail.k1server.se with proto POP3 user "k1" there with password "xxxx" is azoff here and wants mda "formail >> ~/Mail/k1/inbox"

poll mail.k2server.se with proto POP3 user "k2" there with password "xxxx" is azoff here and wants mda "formail >> ~/Mail/k2/inbox"

detta borde funka nästan rakt av. Se upp med låsning av mailboxen bara.
Det är inte så bra om formail appendar ett mail samtidigt som den skrivs om av
imapd.

hoppas att detta förtydligar lite.

detsamma :)

när jag använder en mailclient för att läsa mail så är det mozilla jag använder genom imapd och aldrig lokalt. när mailen sen har hamnat i k1 resp k2 så vill jag ha 2 olika login för de olika kontona. dvs, de ska vara helt separerade från varandra.

två olika login, helt separerade.. det låter precis som att det är det är två
olika konton i /etc/passwd du ska ha isåfall, och då är det lika bra att ha en
.fetchmailrc för varje användare?

har du fler funderingar på hur jag menar så får du gärna höra av dig antingen via mail eller irc. finns på IRCnet och freenode under nicket

helst via mail. dock skulle jag uppskatta om diskussionen fördes på
mailinglistan eftersom fler kan då svara och hjälpa till.

mvh,
Stefan