Re: pop3 --> imapd --> client

Hej Torbjörn,

* Quoting Torbjörn Svensson <tobbe.svensson@soderhamn-net.com> [21 Mar-03 15:12]:
> Min ena dator är på 24/7 och därav tänkte jag om man på något enkelt
> sätt kan få den att plocka ner all mail ifrån ett par olika pop3 konton
> för att sedan agera imapd i mitt lilla nätverk.
> ex. Kalle skickar mail till ..@soderhamn-net.com, min server plockar ner
> det och lägger det på en imapd vilken jag connectar till och kan läsa.
> Är deta en onödigt kompliserad väg ?

Nej, det verkar vara ett bra sätt tycker jag.

> Skulle även vilja att min server skapar olika mappar för mail från olika
> konton.

inga problem.

> Har letat, men kan inte hitta någon bra guide/howto som är just för mitt
> behov.

1. Använd fetchmail/getmail eller annat program för att pop'a hämta hem mailen
   från de ställen du vill

2. Vill du skilja ut olika popkonto -> olika användare redan vid hämtning så gör något
   liknande i ~/.fetchmailrc (om du använder fetchmail)

set postmaster "tobbe"
set daemon 7200

poll mail.exempel1.se with proto POP3
       user "kontonamnremote" there with password "uwish" is stefanlocal here

poll mail.acme2.se with proto POP3
       user "kontonamnremote2" there with password "hsiwu" is kallelocal here

Då kommer mailen att hamna i systemmailboxarna för user stefanlocal och
kallelocal  (förmodligen /var/mail/*). Dessa kan sedan läsas som vanligt
med din installerade IMAP server eller lokalt på servern med mutt/pine/whatever

3. Antagligen får du all mail @soderhamn-net.com leverad till samma
   pop-konto? Då kan du med procmail skilja ut mailen i efterhand,
   beroende på vart den är adresserad.

Exempel på .procmailrc regler:

PATH=$HOME/bin:/usr/bin:/bin:/usr/local/bin:.
MAILDIR=$HOME/Mail # You'd better make sure it exists
LOGFILE=$MAILDIR/from
LOCKFILE=$HOME/.lockmail

:0
* ^To: .*anders@soderhamn-net.com
! anders

:0
* ^To: .*petter@soderhamn-net.com
! petter

Då kommer mail till anders och petter att hamna i respekive kontos
mailbox (pga ! tecknet).

En mer avancerad regel är att sortera upp debian-mail i separata
mailboxar:

:0w: .debianlist.lock

Då hamnar all mail till debian-user-swedish i filen ~/Mail/debian/user-swedish.
Ett sista exempel på hur du kan sortera mailen direkt till en fil:

:0
* ^From: .*stina@blabla.com
mailfromstina

Detta gör att alla mail med en "From:" header som innehåller
stina@blabla.com kommer att läggas i filen ~/Mail/mailfromstina

Sedan behöver du ställa in din imapklient att kunna använda denna
mailfolder.

Hoppas det hjälpt,
 Stefan

--
~ stefan
I högtalarna just nu: Darkmoor - Maid of Obleans