Mutt + Maildir vs. Mutt/Evolution/etc + IMAP

hejsan!

just nu kör jag en trevlig kombination på min mailserver
av sendmail + procmail + spamassassins + mutt. jag loggar
in via ssh och kör mutt remote.

procmail sorterar automatiskt alla mina mail till lite
olika maildir's, t.ex. så här:
  mail/1999/12/debian-user-swedish/
  mail/debian-weekly-news/
  mail/2003/02/Inbox/

jag trivs jätte bra med detta! mitt problem är egentligen
komfortabilitet. sedan jag flyttade, bor nu 120 mil från
min server, så blir det inte allt för kul att försöka
spara filer (t.ex. .jpg) samt öppna dom. just nu brukar
jag spara dom och hämta dom via ssh/ftp beroende vilket
operativsystem jag sitter vid. (använder linux/win)
ibland har public_html-mappen visa sig vara smidig. :P

finns det någon smartare lösning? går det kanske att köra
igång en IMAP som klarar av att läsa in hela min struktur
av mail automatiskt i min hemkatalog, eller något liknande?

jag är medveten om att jag ev. måste konfigurera om hela
mutt och konvertera alla mina mail.

har alltid vart skeptisk förut mot IMAP, dels för att jag
alltid hört att säkerheten är sunkig. men sedan jag börjat
använda diverse program mot andra IMAP-servrar så börjar
jag gilla det mer och mer.

en ev. lösning har jag funderat på är att dela ut m.h.a.
en filserver eller liknande, så jag kan ha min hemkatalog
enkelt åtkomligt i filsystemet där jag sitter, oberoende
av OS. men jag har alltid vart lite skeptisk mot säkerheten.
(sen har jag ändå aldrig lyckats få t.ex. Evolution att läsa
in hela min katalogstruktur lika smidigt som jag kan göra i Mutt.)

är det kanske någon där ute som har en smidig lösning själv
på liknande problem? tacksam för alla förslag! helst vill
jag inte tappa möjligheten till att använda procmail som
jag gör nu, direkt på servern!

mvh,
	örjan

--
     [x] icq - 496723     [x] url - fobie.net