Re: Re: CD-brännare - Vi måste göra något åt det här!

> Det är bara att sätta igång!

Japp! Det är ju det jag har gjort! :)

> Visa HOWTO:n var skåpet ska stå och skriv en ny... Om du inte orkar
> skicka patchar direkt in i Debian-projektet kanske du kan fila lite
> buggar. Eller det kanske redan finns några inrapporterade i ämnet?
>
> Vilka paket är egentligen berörda?

Problemet är väl ungefär såhär; det är inte tekniskt svårt att få Debian att inse att det sitter en CD-brännare på /dev/hdc, pilla in rätt modul och göra en smart konfigurering i övrigt. Däremot innebär detta att standardkärnan som debian leverar måste förändras, /etc/fstab ska ändras och det ska tas en hel del smarta beslut.

Ett smart beslut som man måste ta är t.ex. om man ska känna av när en maskin har dels en vanlig CD-spelare, dels en CD-brännare och i så fall vilken som brukar användas för CD-audiouppspelning. I det fallet ska vissa symlänkar under /dev sättas på ett visst sätt. Då ska man fråga användaren om det (tror jag) vilket i sin tur innebär förändringar i installationen osv osv...

Det trådar ut sig så förbannat att jag känner att jag, som inte ens är medlem i Debianprojektet, har väldigt lite att säga till om.

Men det känns viktigt att ta upp problemet först på "hemmalista" (debian-user-swedish), för att med lite stöd härifrån senare eskalera till en "högre" lista i någon mening.

Mitt första steg här var att känna av terrängen lite; är det någon som redan jobbar på problemet? Eller känner till om några ansträngningar gjorts?

/Fredrik