Re: Samma lösneord

Martin Juhlin <martin.juhlin@home.se> writes:

> Hur gör med modul till pam för kerberos? Både libpam-krb5 och libpam-heimdal
> är enligt deras beskrivning endast för lokala logins !?

 Nej, de är inte till för login alls. De är till för
authentiering, d.v.s. att bevisa att login;et är korrekt. Själva
login - informationen är vad du behöver directoryservern till.

> Jo, direkt ut på internet kommer de att vara. Så lite säkerhet hade inte
> skadat :) Så skall man använda nis bör man alltså kompletera med en
> brandvägg. Kan ju vara bra att veta.
>
> MvH
> 	Martin

 Hmm...... Utan att veta ett dugg om hur din setup ser ut, annat
 än att det är 8 maskiner, skulle jag säga så här, det finns
 lite olika sätt man kan lösa det hela om man vill ha det säkert.

1) Flytta maskinerna så långt bort från internet som möjligt,
   kör nis + nfs.

2) Förslag 1 + brandvägg med en mailgw + http proxy på. (eller
   ev. en full NAT istället för enbart http proxy). Inga andra
   maskiner än brandväggen ens i närheten av internet.

3) Ett vpn mellan maskinerna, antingen baserat på ipsec eller
   ssl, med en separat brandvägg på varje maskin. nis resp. nfs
   endast öppet över vpn;et.

4) samba, sfs eller afs istället för nfs. (Alla finns som debian
   paket). Kör kerberos + ldap eller hesiod istället för nis.

Ett "snik" - förslag, om det är få personer som skall vara
inloggade o.s.v, och efterssom det låter som om du inte har
arbetat med liknande saker tidigare. Om det bara är du eller max
1-2 personer till inblandade, så skippa nis + nfs helt och
hållet och titta på vad du kan göra med ett program som heter
"unison". (finns också som debian - paket). Det kanske räcker
för vad du skall göra? Du kan ha det för att synkronisera
hemkataloger + /etc/passwd + /etc/shadow mellan maskinerna, och
om du väljer att köra unison över ssh så får du rätt så hög
säkerhet på det hela också.

Avslutningsvis, maskiner om maskiner som står på internet:

-) Stäng av så mycket tjänster från inetd som möjligt

-) Installera tcpwrappers

-) Om möjligt, kör någon form av paketfiltrering

Och gör absolut inget av följande:

-) Kör _inte_ nis på internet

-) Kör _inte_ nfs på internet

(Problemen med nis resp. nfs är att den säkerhet som finns
 inbyggd i systen är baserad på antagandet att nätet är
 "säkert", d.v.s. ej avlyssnat, ej innehåller förfalskade ip -
 addresser eller kapade maskiner....)

Mvh Tobbe
--
Torbjörn Pettersson               #  Email   tobbe@strul.nu