Re: Samma lösneord

torsdagen den 6 februari 2003 18.04 skrev Torbjorn Pettersson:

>  Kerberos + pam + "directory server", d.v.s. antingen ldap,
> hesiod eller liknande.  Allt finns som debian - paket.

Hur gör med modul till pam för kerberos? Både libpam-krb5 och libpam-heimdal
är enligt deras beskrivning endast för lokala logins !?

>  Bara för att vara komplett så kan man ju nämna nis, som är
> relativt enkelt att sätta upp och köra, speciellt jämfört med
> ldap, men som har en del problem med säkerheten. Vilket ju
> också nfs har i.o.f.s.  Så jag hoppas att maskinerna inte står
> direkt på internet?

Jo, direkt ut på internet kommer de att vara. Så lite säkerhet hade inte
skadat :) Så skall man använda nis bör man alltså kompletera med en
brandvägg. Kan ju vara bra att veta.

MvH
	Martin