Re: kompilera egen kärna 2.4.22

Hej Thomas,

Thomas Nyman <thomas@teg.pp.se> writes:

> Tänkte kompilera en egen kärna (2.4.22).
>
> Har tittat på "the debian way" och det förefaller vara ett
> bra sätt men det är ett par saker jag inte förstår.
>
> 1)
> Det står således "Do not use --initrd if initrd is not
> used"...vilket låter klart, men hur tusan vet jag om initrd
> används eller inte??

det får du välja själv.
Kör hellre utan initrd om du kan, det är enklare.

> 2)
> om jag på en maskin som inte har pcmcia platser behöver jag
> således inte använda "modules_image" eller?

De behöver du om du vill använda modul som är i särkilda paket
utanför kärnan (till exempel alsa-source).

> 3)
> Om jag kopierar gamla config filen till den nya source
> trädet så behöver jag väl inte köra menuconfig..är det några
> problem med detta?

make-kpkg gör automatisk en 'make oldconfig', så det behövs inte.
Men jag tycker det är iallafall en bra idee att göra det själv
och titta igenom konfigurationen med .

> 4)
> finns det några risker att gamla bibliotek blir
> sabbade..tänker närmast på om
> /lib/modules/gamla-kernel-version kan bli sabbad om jag kör
> en ny kernel..mao bör man säkerhetskopiera

Det kan undvikas med '--append-to-version -N' där du använder
successiva tal för N (Obs, det där tipset finns inte i manualen!).

> 5/
> har noterat att i rooten finns vmlinuz som en mjuk länk till
> /boot/vmlinuz-kernel-version
> ska jag säkerhetskopiera vmlinuz eller?

Bäst är att sätta in en '/boot/vmlinuz-x.y.zz' som funkar i
/etc/lilo.conf för säkerhetskärnan, och /vmlinuz för den nyaste
(länken är uppdaterat automatiskt när kärnan installeras).
Det finns också en länk /vmlinuz.old som är uppdaterat automatiskt,
men det är inte en bra idee att använda den, just därför att
det är automatiskt.

> var ska egentligen vmlinuz helst ligga? ser att ibland
> häönvisas det till filen "linux" istället.

Det vet jag inte, det har jag aldrig sett.

Jag gör alltid ungefär so här:

make-kpkg clean && fakeroot make-kpkg --us --uc --revision=freitag.1 --append-to-version -0 --rootcmd fakeroot kernel_image modules_image

'freitag' är datorn, och 'make-kpkg clean' kan du låta bli
om du vill spara tid.

Lycka till

Jürgen

--