Re: Samba file share och Å,Ä och Ö tecken m .m?

> Har lyckats få igång en hyfsat fungerande Samba file server typ men har
> stött på lite problem när jag lägger upp filer till den från min Windows
> burk... Tecken som tex å, ä, ö, ´, ' m.m vill bara inte funkera och ersätts
> med ett "låd tecken" dvs en liten ruta, hehe... Hur gör jag för att få
> tillgång så att alla tecken blir tillåtna?

Man, you're in for a rough ride...

Jag kan inte ge någon lösning, men jag kanske kan peka dig i rätt riktning.

(Med reservation för att jag är helt ute och cyklar)

Samba 2.x hade ingen teckenkodningsöversättning alls. Dvs, om du körde en Win9x/Me-klient mot din Sambaserver så sparades filnamnen som Windows codepage 850 eller vad den nu heter, den vi använder i västvärlden. På själva linuxburken alltså, och det i sin tur innebar att alla som skulle läsa filnamnen var tvungna att vara medvetna om detta (exempelvis linuxklienter som anslöt sig till sambaservern). Om disken du använde var mountad som en vanlig ext2 (el.likn.) utan särskilda options vad gäller filnamnens teckenkodning, så fick du de berömda frågetecknena, alt. boxarna.

Jag vill minnas att w2k/XP kör unicode rakt igenom, och där kan det då också uppstå problem, möjligen har MS fixat det där, jag vet inte.

Samba 3.x rättade till situationen genom att införa ett teckenkodningsöversättningssystem, som innebar att alla klienter kunde välja vilken teckenkodning de ville använda och samba kunde internt köra med vadhelst man nu önskade ha på sin server. Det är ju bra, förstås, men att uppgradera från Samba 2.x till 3.x innebär därför att man måste konvertera teckenkodningen på alla sina gamla filnamn. Håhåjaja.

Lösningen på ditt problem borde alltså vara att ge dig i kast med att förstå teckenkodningar och teckenuppsättningar ordentligt, jag har försökt fixa det här problemet genom att bara pilla och se om det rasslar igång, och det gör det inte. Iaf inte i min miljö som består av Win9x/Me/Linux.

Ett bra ställe att börja kan vara denna artikel, vilken f.ö. rekommenderas varmt:

http://www.joelonsoftware.com/articles/Unicode.html

Så. Nu är du satt på rätt tåg.

/Fredrik Persson