Re: RAID på Debian

Per Liedman (per.liedman@vehco.com) wrote:
> Frågan är vad jag ska välja för RAID-kort och om det är något särskilt jag ska
> tänka på under installationen. Jag har hört att en del kort inte är riktigt
> snälla under Linux, så det vore bra att få några rekommendationer på kort som
> verkligen fungerar (och helst inte kostar hysteriskt mycket, naturligtvis).

Hejsan Per!

Jag använder ett Soyo Dragon K7V Plus moderkort med inbyggt Promise
Fasttrak 100 RAID-kort vilket fungerar fint i 2.4 kärnan. Kan väl inte
säga att jag har sån stor erfarenhet av RAID, men jag tycker det
fungerar smidigt. Det finns nog ett helt gäng andra moderkort med
inbyggt RAID-stöd för billig penning.

Däremot är det mjukvaru-RAID. Man kompilerar in stöd för IDE RAID-
kontrollers och där finns stöd för just Fasttrak, så kan man använda
dess facilitet för mjukvaru-RAID.

Sen ifall det blir någon prestanda skillnad på att använda RAID på det
sättet eller om att använda Linux' egna mjuvaru-RAID vet jag inte.
Däremot, om du vill ha stöd för mjukvaru-RAID i t.ex. Windows, så är det
nog att rekommendera att använda ett kort.

Däremot har jag inte förstått hur jag får det att fungera i 2.6. Någon
som kanske har något tips?

Mvh,
Örjan
--
     [x] icq - 496723     [x] url - fobie.net