Re: RAID på Debian

Per Liedman wrote:

Hej Debianer,
jag planerar att sätta upp en Debian-burk med RAID. Inga konstigheter, ska köra
burken för CVS, filserver och lite annat, ingen tung prestanda, det viktigaste
är att det är lättadministrerat och någorlunda lätt att installera (ok, det här
ÄR Debian, så jag ska kanske inte hoppas för mycket ;-)).

Frågan är vad jag ska välja för RAID-kort och om det är något särskilt jag ska
tänka på under installationen. Jag har hört att en del kort inte är riktigt
snälla under Linux, så det vore bra att få några rekommendationer på kort som
verkligen fungerar (och helst inte kostar hysteriskt mycket, naturligtvis).

Kan inga priser men jag åker på Compaq Smartarray 2 (eller 3200).
Har inte upplevt några  problem, har iofs inte heller letat efter några.
Det är SCSI så det blir inte billigt hur du än gör.
All hantering sker direkt i SCSI-setupen, kärnan ser bara de inställningar du gjort och inet annat.

Man kan även köra mjukvaru-RAID direkt i kerneln.
Jag rattar maskiner som kör det men har inte satt upp det.
Det borde inte vara så svårt, det är ju heller inget man admar till vardags sedan.
Funkar bra.

IDE-raid direkt på ett MSI-moderkort är väl den lågbudgetlösning jag tänder mest på.
750:- för kortet. Diskar under tusenlappen med schysst prestanda.
Har inte provat.

Tacksam för era åsikter!

Vänliga hälsningar,
Per Liedman