Re: Flytta /usr till annan partition

On Wed, Oct 01, 2003 at 11:12:58AM +0200, Claes Wallin wrote:

> Lite tarparameterdropping:
>    "f -" är onödigt, stdout/in är default om
>    man inte anger någon fil, alltså:

Har GNU fucket upp ett klommado till? Normalt och historist sätt har
alltid /dev/rst0 varit default. Lite i alla fall inte på stdout om det
skall fungera i mer än någon linux version.

>    # tar c .|(cd /mnt/usr; tar xv)
>    eller så kan man till och med slänga in -C för att byta katalog:

Fler nya GNU flaggor som may or not may work. Lär dig posix grunden och
jobba med det så klarar du alla Unix system.

> Ja, nu har du ingen /usr... Annars såg det la bra ut. Och reboot är
> overkill. init 1 på sin höjd, men inte ens det ska vara nödvändigt när
> du flyttar /usr. Flyttar man /var är det lite känsligare, om man inte
> vill riskera att programmen skriver i fel loggar och så.

Jag bootar alltid om efter viktiga om ändringar i filsystemet.
Anledningen, om något blivit fel i t.ex. fstab så vill jag vete att
systemet kommer up som det skall. Om detg inte gör det har man mycket
större problem i framtiden...

--
      o_   Anders Arnholm,               HiQ - Consultant
 o/  /\    anders@arnholm.nu             Phone  : +46-703-160969