Re: Flera xservers?

On Fri, 06 Jun 2003 16:27:12 +0200
Roha <roha@telia.com> wrote:

> [...]
> Jag har läst flera inlägg som hävdar att det är bättre att använda 2
> xservers framför Nvida twinview tyvärr får jag det inte att fungera.
> När jag startar 2:a xservern så slocknar min monitor och när jag byter
> tillbaka (Ctrl-Alt-F7) så slocknar TV'n.
> Är det någon option som jag missat eller går det inte att köra 2
> xservers med ett grafikkort??  Hur pass mycket "tyngre" är det att köra
> 2 xservers? Jag är inte säker på att jag har cpu-kraft och minne för att
> klara det.
> Hårdvara: Geforce 4 MX 460, Athlon 700, 384M ram

När man kör två x-servers så fungerar det precis som du säger. Du växlar tillbaka till tv:n med ctrl+alt+f8 eller nåt liknande.

Din dator borde räcka till för det. En x-server som du inte använder tar ju oftast minimalt med cpu-tid. Angående minnet så borde 384 mb räcka även om du kör Gnome eller KDE på båda.

Om du vill "klona" din vanliga x-server så kan du testa programmet nvtv (http://sourceforge.net/projects/nv-tv-out/), det tror jag ska fungera bra...

---
Daniel Sundberg
http://sumpan.com