Re: logga in som root

On Wed, May 28, 2003 at 06:18:03PM +0200, Juergen Stuber wrote:

> Det är säkrare att inte vara root hela tiden,
> särskilt att inte alla X-användarprogramm har root-rättigheter.
> Och om man inte kann logga sig som root då blir det ett
> möjligt hål mindre.

Men att använda sudo ger ju också minskad säkerhet i och med att den
inte frågar efter lösenord varje gång.  Om jag kör sudo, och sedan går
ut i köket för att göra mig en macka kan ju någon annan köra
root-kommandon medans jag är borta (om jag inte låst datorn).

Dessutom räcker det ju med att någon kan mitt personliga lösenord, och
inte root-lösenordet också, för att få fullständig behörighet.

--
                                                Niklas