Re: logga in som root

Tomas Gradin <tg@df.lth.se> writes:

>  > Nu undrar jag hur man loggar in som root för att ändra behörigheter på
>  > olika filer?
>
> Använd sudo!
>
> apt-get install sudo
>
> Kolla sen man-sidan hur man gör.
>
> Då kan du logga in som vanligt, och sedan göra sudo när du behöver
> göra något som root.

Varför ska han använda sudo (till skillnad från su)? Vad skulle syftet
vara med att köra sudo på ett system med en eller ett fåtal
administratörer, eller en eller ett fåtal användare för den delen?

Svarade du inte på en annan fråga nu?

Jag skulle snarare ha svarat såhär: Logga in som dig själv, kör
su. Behöver du köra grafiska program som root, kör ssh:

vanliganvändare:~$ ssh -X -l root localhost

X11Forwarding måste slås på i /etc/ssh/sshd_config först.