Re: logga in som root

On Wed, May 28, 2003 at 11:01:07PM +0200, Niklas Höglund wrote:

> Men att använda sudo ger ju också minskad säkerhet i och med att den
> inte frågar efter lösenord varje gång.  Om jag kör sudo, och sedan går
> ut i köket för att göra mig en macka kan ju någon annan köra
> root-kommandon medans jag är borta (om jag inte låst datorn).
>
> Dessutom räcker det ju med att någon kan mitt personliga lösenord, och
> inte root-lösenordet också, för att få fullständig behörighet.

Man kan konfigurera sudo att fråga efter lösenord varje gång eller sätta
en kortare timeout än default 15 min.
Det går även att få den att be om roots lösenord.
Vidare går det att konfigurera upp exakt vilka kommandon en användare/grupp får köra som root.
Dvs sudo kan vara minst lika säkert som att använda su, fast då tappar man väl hela poängen med sudo.

/Sebastian