Lite frågor igen då... :)

1.  Hur tillåta åtkomst till ssh/ftp via en specificerad ip?
    dvs ska vara stopp från alla andra ips. med hosts.allow o hosts.deny
    Hur ska man skriva in i hosts.deny eller host.allow för att som i
mitt fall bara tillåta vissa ips åtkomst och spärra alla andra?
    Hur jag än skriver in så funkar det inte. :(

Så här har jag i både hosts.deny och hosts.allow:

ALL: PARANOID
ALL: ALL

sshd: localhost : allow
sshd: 192.168.0.233 : allow
sshd: 192.168.0.75 : allow
sshd: all : deny

proftpd: localhost : allow
proftpd: 192.168.0.200 : allow
proftpd: 192.168.0.233 : allow
proftpd: 192.168.0.75 : allow
proftpd: all : deny

Som ignoreras för fullt. :(

2.  Någon som lyckats få Apache-ssl att svara på port 80? Eller vet en
länk där det förklaras bra? Jag har då inte lyckats. Dvs jag vill ha det
som t.ex tv3.se och dom flesta Phfelia-sörvrarna har.

3.  Hur blockar man en ip totalt? När jag lägger till en ip-adress med
Iptables på min gw/router. Så kan jag iallafall pinga från
datorerna      bakom. ( nat:at )
   Vill blockera vissa ip:s fullständigt. Så hur göra?
   Hårdare/aggresivare inställningar alltså.

/sbin/iptables -I INPUT -s 200.30.136.0/24 -j DROP && /sbin/iptables -I
INPUT -s 200.30.136.0/24 -m limit --limit 3/minute --limit-burst 5 -j
LOG --log-level DEBUG --log-prefix 'Portsentry: dropping: '

Har ställt frågan tidigare. Men.. Någon kanske orkar svara den här
gången? :)

5. När jag kör Irssi så spottar den ur sig:
   Can't open perl script "-e": No such file or directory
   Segmentation fault (core dumped)

   UnimatrixZero:~# perl -v
   This is perl, v5.8.0 built for i386-linux-thread-multi

   UnimatrixZero:~# irssi -v
   irssi 0.8.6 (20021117 1611)

   kör testing/unstable

   Hittar inget svar på Google.