tv-out problem

hej!

har kört debian nu i ett par veckor, men när ja skulle använda nv-tv så blev allt fel. när ja kör wmaker och startar nv-tv så fungerar allt så tillvida att den sätter rätt upplösning etc, men den skär av allt som ligger utanför. dvs, vanligtvis kör jag 1280 och allt som ligger längre ut än 768 skärsbort. detta är väldigt irriterande eftersom man inte kan använda fullscreen mode i tex MPlayer. vet sedan tidigare att man kan lösa just dessa problemen med att starta en till x-server, men ja hittar inte hur
man gör / får rättigheter till detta.
vad ja än har försökt med får jag denna outputen:
       X: user not authorized to run the X server, aborting.
någon som kan förklara för mig hur man kan lösa detta ?

//MVH Tobbe

   specifikation av mitt system:
   AMD 1800+
   512 DDR