Re: Uppdatering av massa maskiner...

On 25 Jul 2002, Daniel Swärd wrote:

> Om jag har ett hundratal Debianmaskiner och vill antingen uppdatera, ta
> bort programvara eller installera nytt på dom. Är det FAI jag bör
> använda eller finns det nån annan trevlig lösning?

Är det verkligen så att alla maskiner är unika? Annars kan man kanske göra
som jag gjort på jobbet; en installation lagrad på vår NFS-server, som sen
NFS-root-monteras av ett antal arbetsstationer, men med /var /tmp o.d.
lokalt (på RAM eller hårddisk, beroende på vad som finns), som vid boot
också får div. lokala ändringar gjorda (om vissa tjänster ska vara igång,
X-inställningar o.d.). Detta borde ju även gå att köra utan NFS på
"riktiga" burkar m.h.a. rsync till lokal disk vid boot e.d. Fungerar nog
bäst för maskiner som inte har servertjänster, men det borde ju gå att fixa.

/Per Eric
--
^): Per Eric Rosén http://rosnix.nu/~per/
/   per@rosnix.nu  GPG 7A7A BD68 ADC0 01E1 F560 79FD 33D1 1EC3 1EBB 7311