[OT] var: Re: shellscript Blev: Semantik OS-begrepp GNU/Unix/Linux.

> Om jag använder "RedHat"; heter operativsystemet då "GNU"? Vad är det som
> döper ett OS till GNU? GNU är väl bara ett samlingsnamn på projekt drivna
> av FSF och vars kod är GPL:ad?

Ok detta anser jag vara en fråga om semantik.

> OS och distribution är väl helt synonyma i detta fall? Hur svarar man
> korrekt på frågan om vilket OS man kör? Ska jag svara:
>
> "Jag använder GNU/Linux/Debian" i ett och samma andetag?
>
> Eller det kanske är bättre att jag svarar Debian. Eller jag svarar enligt
> ovan först. Om de svarar "va?" så säger jag: "Ok, Debian då.". Om de
> svarar "va?" igen så säger jag "Ok, Linux då.". Eller så förklarar jag
> alltihopa till alla och blir lämnad att prata med mig själv igen..

Liksom oxå detta.

Att behärska Semantik , vardaglig översättning, just uppfunnen av mig:
Att tala med bönder på bönders vis, och med kungen på kungens vis.

Vanligt folk lär nog inte fatta om du väljer att säga GNU.
Skulle tro att just GNU är ett tämligen okänt begrepp ute i vida världen.

De flesta, alltså då oxå folk som är nästan totalt ovetande om datorer
i västeuropa har dock en vag uppfattning om vad linux är. En del av dem
har t o m hört talas om Red Hat, men lever kanske i uppfattningen att
Redhat = Linux, vilket kanske inte är så heltokigt som det kan låta.
(se Linux-Kernel-Mailing-List)

De flesta Dator-intresserade, har någon gång sett namnet GNU, och förknippar
det troligtvis med open source-begreppet, eller åtminstone med den akademiska
världen, och Unix/linux.

Linux-användare (nästan alla) har som regel ganska klart för sig att Linux
förekommer i flera sammanhang tillsammans med GNU  just Red Hat. Jag blev
själv uppmärksammad på begreppet GNU när jag körde Redhats installations-
program för första gången ( när det väl kom i gång alltså =/), men var bekant
med namnet sedan 1995, då jag för första gången hittade Gcc.

Visst man kan dividera hit och dit om hur dessa begrepp hör samman rent
tekniskt, och om linux-kärnan ska beskrivas som ett OS eller inte, och vad
som ÖHT ska klassas som OS.
Ibland så läser jag "nybörjar-böcker" om datorer. Där står det allt som
oftast vad ett OS är. Jag rekommenderar sådan läsning till alla som går och
funderar på just detta. Jag har börjat se en del "flame-tendenser" i den
här diskussionen som jag inte avser att delta i.

vänligen.
Daniel