Läsa fil -> köra program.

Jag har en fil som heter ~/.signature.

När jag skriver ett mail i Pine och skickar det, klipps innehållet i
filen ~/.signature in i slutet av mitt mail.

Jag vill att denna fil inte ska vara statisk. Jag vill att filen ska vara
ett perl-script som exekveras när någon försöker läsa filen. När
exekveringen är klar ska outputen från scriptet skickas som om det vore
filens innehåll. Pine ska med andra ord tro att allt är som vanligt.

Finns det något sätt att göra detta på?

Ett kanske möjligt sätt skulle kunna vara att använda kommandot "ln" för
att skapa en symbolisk länk till en url, som är ett perl-script. Men "ln"
verkar inte kunna länka till url:er. Eller kan man det? Om nej; med ngt
annat kommando?

Det jag vill göra är att varje mail avslutas med:

--
Regards,

Tommy - http://www.geocities.com/todu5811/autosignature/mail_id.pl?12345

där "12345" är serienumret på mitt utgående mail. Tanken är att jag ska
kunna koppla ihop vilket mail det är jag har skickat som fått mottagaren
att bli intresserad nog att ta reda på vem jag är. En sorts egobekräftelse
alltså.

Jag skulle även ha nytta av denna möjlighet i andra sammanhang, exv skapa
filen ~/kärleksbrev.txt som skickar mig ett mail varje gång någon öppnar
filen för läsning. Då får jag på ett indirekt sätt reda på att någon har
hackat root på min burk.