Re: SMTP-problem, relay access denied vid utskick från maillista och virtuell domän

Anders Wallenquist wrote:

>Hej Listan,
>

>försöker skicka mail (maillista) från en server med flera maildomäner,
>men kan inte leverera mail från en av domänerna utan får meddelandet
>
>Oct 16 09:42:01 desk postfix/smtpd[19918]: reject: RCPT from
>localhost[127.0.0.1]: 554 <anders.wallenquist@kreawit.se>: Recipient
>address rejected: Relay access denied;
>from=<rktest-admin@lst.kreawit.se> to=<anders.wallenquist@kreawit.se>
>
>Mailservern tar emot och accepterar en postning till listan, men sedan
>ser det ut som om mailet rejectas i respektive mailmottagares
>mailserver.

> [...]

Nu är jag ingen hejare på vare sig postfix eller mailman (har aldrig
använt någon av dem) men en listserver skriver normalt inte om avsändar
eller mottagaradress och om postfix inte tillåter mail-relay från
localhost kan listservern inte skicka ut några mail.

/Richard