Re: SMTP-problem, relay access denied vid utskick från maillista och virtuell domän

tor 2002-10-17 klockan 12.17 skrev Richard Lithvall:

> Nu är jag ingen hejare på vare sig postfix eller mailman (har aldrig
> använt någon av dem) men en listserver skriver normalt inte om
avsändar
> eller mottagaradress och om postfix inte tillåter mail-relay från
> localhost kan listservern inte skicka ut några mail.

Problemet är inte den lokala SMTP-servern, det är mottagaren på listans
SMTP-server som inte accepterar listmailen.

Det mystiska är att alias upplagda i PostFix, kan PostFix oxå leverera
utan att den mottagande SMTP-servern protesterar.

Följande ändringar och tester har jag gjort sedan sist:

1. maildomänen har fått en CNAME-record i DNS
2. Mailman "DELIVERY_MODULE" har jag ändrat från SMTPDirect till
Sendmail.

Efter ändring 2 fungerar leveranserna, men i dokumentationen i Mailman
avråder man från att använda Sendmail-modulen pga säkerhetsproblem.

Någon som vet något om detta?

/Anders W