Skrivarkökontroll från Windows?

Bakgrund:
   Jag har totat ihop en pdfwrite-skrivare till CUPS,
   som våra NT-användare skriver ut till via Samba.
   En pdf-fil av utskriften mailas till användarna.

   Som det är nu är sambakön en kö till cups-kön, dvs
   jobben spoolas till sambakön, sedan skickar Samba
   dem till cups-kön allteftersom den hinner. När ett
   jobb hamnat i cups, syns det inte längre från
   Windows - för att ta bort ett jobb måste jag använda
   lpq och lprm på Linuxkonsolen.

Fråga:
   Visst är väl "lpq command" och "lprm command" till
   för att slippa detta? Jag har fått det intrycket av
   olika texter på nätet, men jag får det inte att funka.
   Även när dessa parametrar är satta ser Windowsklienten
   bara en kö till kön.

Hjälp?

    /Clacke