Re: flera nätverkskort...

Systemet kommer alltid att identifiera korten i samma ordning. eth0 kommer
att tilldelas det förs identifierade kortet, eth1  nästa kort osv. Alias
krånglar bara till saker. Allt du behöver se till är att ladda rätt moduler
(eller ha dem kompilerade i kärnan). modconf är ett bekvämt verktyg för att
att meka med moduler. Pröva alla nätverksmoduler tills du hittar en som
identifierar ditt kort. Ipnummer mm för korten sätter du i
"/etc/network/interfaces". Kör /etc/init.d/networking restart, för att få
ändringarna att ta effekt.