Re: telia-adsl och nätverks installation

> Funderar nu på möjligheten att installera debian (och andra
> distar) via nätverk.
> Om jag förstått det hela rätt så har telia en router eller FW som
> kräver att
> du loggar in innan den släpper igenom packet från din IP.
>
> Detta betyder alltså att jag måste installera från skiva så långt
> att jag
> får igång en browser (lynx?) för att sedan använda apt-get för att
> avslutainstallationen ?

Jag har comhem kabelTV-anslutning. De har samma inloggningsförfarande.
Lynx funkar INTE där. Måste vara IE, Netscape, Mozilla, Konqueror eller
så, dessvärre. Eftersom comhem är Telia (ägs av) så finns det risk att
det är samma problem för ADSL. (Vilket gjorde mig rätt ilsken eftersom
jag då var tvungen att installera X på min gatewayburk.)

Tyvärr har jag inte tid just nu att kolla exakt vilket felmeddelande
det ger när man försöker med Lynx. Dessutom säger jag allt detta med
reservation för att jag är en klant som inte fattade att det gick att
ställa in lynx så att det funkar.

Men jag hoppas att du har nytta av infon i alla fall.

/Fredrik PErsson, Linköping