telia-adsl och nätverks installation

hej!

Funderar på att skaffa telia-adsl efter som bonet inte kunde koppla in mig
(ligger visst på en understation vilket dom inte tycker är värt pengarna och
uppgradera :-/ ).

Funderar nu på möjligheten att installera debian (och andra distar) via nätverk.
Om jag förstått det hela rätt så har telia en router eller FW som kräver att
du loggar in innan den släpper igenom packet från din IP.

Detta betyder alltså att jag måste installera från skiva så långt att jag
får igång en browser (lynx?) för att sedan använda apt-get för att avsluta
installationen ?

Övriga kommentarar om hur telia-adsl och debian (andra riktiga os) fungerar
är vällkommna !!
Små egenheter ?
Hur fungerar det har man ett publikt ip redan innan inloggning fast man är
spärrad i routern/FWn ?
Kan man innnan man loggar in komma åt andra på samma subnät ?
(låta grannen logga in och lägga upp en redirect till ftp.sunet.se)

--
Virtually Yours
Pontus Ullgren