Re: kbd

> Har läst någonstanns, att det kan vara problem med den svenska, att man
> hällre ska välja den finska ?

Det stämmer inte längre, för några år sedan fanns det en bugg i den
svenska
keymappen, och därför skulle man välja finska istället.. eftersom
finland
och svergie i princip har samma keymap.

Jag förstår inte varför alla har sådana tangentbordsproblem...

Vid instalationen väljer man Svenskt tangentbord, då funkar inte
åäö i bash, men så snart man startar ett program så fungerar det..

Vill man ha åäö i konsollen så lägg till följande i /etc/profile eller
.bash_profile

LC_ALL='sv_SE.ISO-8859-1'
LESSCHARSET='latin1'
LC_CTYPE=sv_SE

export LC_ALL LESSCHARSET LC_CTYPE

I vissa fall krävs det även att man lägger till följande i .inputrc

set input-meta on
set output-meta on
set convert-meta off
set meta-flag on

När det gäller x så förstår jag inte heller varför det blir problem..

Kör man XF86Setup eller xf86config (Jag tror dessa program har bytt
namn i woody, eftersom den är påväg över till X4:an) och väljer svenskt
tangentbord så får man svenskt tangentbord i X.

Om man inte vill köra XF86Setup eftersom man tycker att man fått till
sina modlines så bra kan man göra så att man kopierar
/etc/X11/XF86Config till /etc/X11/XF86Config.my_backup och kör sedan
XF86Setup för att ställa in svenskt tangentbord.

Sedan är det bara att klippa ut Section "Keyboard" i den nya filen och
klistra in i den gamla.

Kopiera sedan tillbaka den /etc/X11/XF86Config.my_backup till
/etc/X11/XF86Config och börja skriva åäö

/I