Re: Färdig lösnining för Linux och Bredbandsbolaget?

On Friday 24 November 2000 11:06, Jonas Steverud wrote:
> Linux, Debian, find_latest(Woody,Potato), inte uppdaterad sedan i våras.
>
> Jag har numera fått Bredbandsbolaget hemma hos mig (Birgersson har
> inte direkt stressat...) och de vill att man använder dhcp.
>
> Jag installerade dhcp-client (2.någonting pl15) (den senaste per den
> 5:e november ifrån Debian) med dpkg --install filnamn.
>
> Allt borde fungera sedan, eller? Jag såg en gammal postning om att man
> skulle rota i /etc/ och jag undrar över vad man skall göra där och om
> man behöver säga till systemet att använda dhcp eller om det sker
> automagiskt?

I filen /etc/network/interfaces bör du ha några rader liknande dessa:

iface eth0 inet static
        address 192.168.0.1
        netmask 255.255.255.0
        network 192.168.0.0
        broadcast 192.168.0.255

byt ut static mot dhcp på första raden och radera övriga:

iface eth0 inet dhcp

se även till att paketet pump är instalerat.

> Ps. Om man har ett NE2000-kort skall väl kabeln vara "rak" och inte
> korsad? Måste alla tåtarna ha fastnat i donet? I kabeln jag har fått
> så är det bara de två som är "längst åt vänster" som är anslutna
> (kontakt don till don) då man håller låsflärpen nedåt. Det är en
> RJ-45-kabel eller vad de nu heter. (Jag kan så lite om kablar så jag
> kallar den säkert fel. Ds.

Skulle rekomendera att du skaffar en ny kabel.

/Jonas Thorsell