Färdig lösnining för Linux och Bredbandsbolaget?

Linux, Debian, find_latest(Woody,Potato), inte uppdaterad sedan i våras.

Jag har numera fått Bredbandsbolaget hemma hos mig (Birgersson har
inte direkt stressat...) och de vill att man använder dhcp.

Jag installerade dhcp-client (2.någonting pl15) (den senaste per den
5:e november ifrån Debian) med dpkg --install filnamn.

Allt borde fungera sedan, eller? Jag såg en gammal postning om att man
skulle rota i /etc/ och jag undrar över vad man skall göra där och om
man behöver säga till systemet att använda dhcp eller om det sker
automagiskt?

Jag hoppas någon förstår min fråga och kan hjälpa mig, jag käner att
jag inte har tid att gräva en massa själv - jag har haft sådana
problem med min skrivare så jag drar mig för att felsöka Linux för
tillfället.

Någon som har en färdig lösning med alla program och /etc-filer
mm. som man behöver som man kan planka? Jag tar helst program som
finns som debian-paket.

Tack.

Ps. Om man har ett NE2000-kort skall väl kabeln vara "rak" och inte
korsad? Måste alla tåtarna ha fastnat i donet? I kabeln jag har fått
så är det bara de två som är "längst åt vänster" som är anslutna
(kontakt don till don) då man håller låsflärpen nedåt. Det är en
RJ-45-kabel eller vad de nu heter. (Jag kan så lite om kablar så jag
kallar den säkert fel. Ds.

/Jonas, virrig fråga men vet så lite att han inte riktigt vet hur han
skall formulera den.
--
( GnuPG/PGP key @ www.dtek.chalmers.se/~d4jonas/  !     Wei Wu Wei     )
( Meaning of U2 Lyrics, Roleplaying, Emacs/Gnus   !  To Do Without Do  )