Dziwna "niedyspozycja" systemu

Witam.

Mam do czynienia z dziwnym zachowaniem systemu: z pozoru wszystko chodzi
poprawnie, loguje się na maszynę przez ssh, działa poprawnie samba i
postfix, ale nie ma możliwości wyświetlenia listy procesów (ps -A),
wyświetlanie plików logów (cat /var/log/syslog) czy uruchomienia
Midnight Commandera - konsola po prostu się zawiesza i nie reaguje na
klawiaturę.

System: debian 2.4.22, płyta serwerowa intela, dwa xeony 2.4, miejsce na
dyskach jest.

Czy ktoś z Was może mi podpowiedzieć jaka może być przyczyna?

Pozdrawiam,
Marek Berkan.