Re: 32 vai 64

Maria Pinjanainen <maria.pinjanainen@linux-aktivaattori.org> writes:
> Minun pitäisi päättä siitä mitä "rautaa" hankkisin työpaikalle. Joko
> 32 tai 64 bittistä prosessoria. Jos 64, niin Intel taitaa olla
> paremmin tuettu nyt, jos oikein ymmärrän? Mitä etuja olisi smp:stä??

Kyllä amd64-jakelukin on ihan hyvin tuettu, nimimerkillä
vuodenvaihteesta asti sitä läppärissä käyttänyt.

> Vaatimimmat asiat mitä koneille tulee on molekyylien laskutehtäviä, jotka
> vievät aikaa. Ne tietysti sujuvat parhaiten, kun on resursseja
> käytettävissä.

Minä tekisin pikaisen vertailun jonkun 64-bittisen ja nopean
32-bittisen järjestelmän välillä. Meillä töissä nimittäin on havaittu,
että 64-bittiset koneet ovat ainakin Java-softilla selkeästi
nopeampia, mutta joillain toisilla sovelluksilla nopeusero voi olla
mitättömämpi.

> (Tässä täytyy kyllä pärjätä ihan edullisilla osilla, koetan vain saada
> optimoitua olemattoman rahan käytön)

Luultavasti pienellä budjetilla 32-bittisyys on kustannustehokkainta.

--
* Sufficiently advanced magic is indistinguishable from technology (T.P)  *
*           PGP public key available @ http://www.iki.fi/killer           *