Re: 32 vai 64

On Wed, Oct 05, 2005 at 02:24:19PM +0300, Maria Pinjanainen wrote:
> Hei!
> Minun pitäisi päättä siitä mitä "rautaa" hankkisin työpaikalle. Joko 32 tai 64
> bittistä prosessoria. Jos 64, niin Intel taitaa olla paremmin tuettu nyt, jos
> oikein ymmärrän? Mitä etuja olisi smp:stä??
> Tarkoitus on koota jokunen kone jossa on yksinkertainen työpöytä selaimineen
> ja OOo dokumenttien tekoon. Sekä liuta ohjelmia kemisteille.
> Suuri osa ohjelmista löytyy suoraan Sargella, Debian on ihana jakelu sen
> suhteen, osan käännän itse.
> Vaatimimmat asiat mitä koneille tulee on molekyylien laskutehtäviä, jotka
> [...]

Myös AMD64 on tuettu Debianissa, ja käsittääkseni AMD:n prosessori on
halvempi kuin vastaavan tehoinen Intel. Jos uutta konetta ostat,
kannattanee 64-bittinen hankkia niin käyttökelpoinen ikä on suurempi.

Liukulukuteho lienee vieläkin suurempi AMD:n prosessoreilla, eli jos
noi laskutehtävät joita meinaat koneella ajaa käyttää liukulukuja, AMD
pitäisi olla nopeampi.

--
Tapio Lehtonen
tapio.lehtonen@iki.fi