Re: vielä gprs ja debian

Aha.
Hyvä tieto. Kiitos.

1)
Se vika voi hyvinkin olla siinä modulissa. Minä olen ladannut lopulta molemmat
sekä 'async' että 'sync'. En välttämättä ole kokeillut enää viimeisillä
scripteilläni 'sync'-modulia. Olen kokeillut kyllästymiseen asti
(lainapuhelimella) ainakin kolmeakymmentä eri konffivaihtoehtoa. (Olen nyt
kopioinut verkosta valmiit scriptit ja confannut niitä noin kaksi päivää
erilaisilla vaihtoehdoilla, ja pääsin lopulta niin pitkälle, että yhteys
näyttää olevan muuten melkein kunnossa, mutta mikään ohjelma ei kuitenkaan saa
yhteyttä verkkoon.

Ne valmiit scriptit toimii monilla puhelimilla, muttei niissä mainita mitään
Siemensin puhelimista, jotka paikalliset windows-miehet on huomanneet
parhaimmiksi. Ei saaneet sony-ericssonin t200 puhelinta toimimaan ollenkaan. Se
taas saattaa johtua siitä, ettei sitä ehkä voikaan asettaa 'standard-
modeemiksi??? ks. jäljempänä.)

Lähetän eri viestissä vielä ne tiedot, joilla kone vastaa komentoon
'pppd call gprs'. Se kone jolla yritän saada yhteyttä aikaan ei ole varkossa
koska se verkkoyhteys ei toiminut. Minun ongelma on nyt se, etten arvaa ostaa
puhelinta, ennenkuin tiedän, että se toimii. Minulla ei ole puhelinlinjaa
ollenkaan, kun vuokrapuhelinlinjasta on tehty niin pirun kallis
kuukausimaksujen osalta.

2)
Olen lukenut yksistä ohjeista, että pitää olla nimenomaan 'ppp-async' moduli,
mutta ne ohjeet on kyllä aina ericssonin ja nokian puhelimille.

Sain (Siemensin esitteistä, joita ei tahdo löytää mistään kaupoista, jotka myy
Siemensin puhelimia) selville, että Siemensin käyttämä teknologia on erilaista
gprs:n suhteen. Siemensin gprs standardi on 8, joka käsittelee eri tavalla
sisään ja ulosmenevien pakettien keskinäistä määräsuhdetta kuin nokian ja
ericssonin (, joka standardi on kai 4).

Tarkoittaakohan tuo sitä, että se portti pitää olla synkronisoitu eri tavalla
Siemensin puhelimille kuin nokialaisille ja erricssonilaisille?

Kauppiaiden mukaan Siemensin puhelimien gprs on vähän nopeampi kuin muiden.
Pitääköhän tuo tieto paikkansa vai onko kyse siitä, että standardi vain on
erilainen?

3)
Siinä tiedossa, jonka sain siitä, että joku oli saanut redhatissa nimenomaan
tuon Siemensin puhelimen toimimaan, ei puhuta mitään moduleista.

4)
Windowsissa voi käyttää asetusta 'standard modem' ko Siemensin me45
puhelimelle.

Tarkoittaiskohan tuo sitä että pitäisi olla nimenomaan 'sync'?

5)
Oletko Mikko, käyttänyt nimenomaan Siemensin puhelinta?

Hannu Virtanen
hvirtane@cc.jyu.fi

______
______