groupien editointi ja muut yleiset toiminnot (Re: äänetön)

> Miksi asiat pitää tehdä noin hankalaksi?
>
> roottina (olettaen, että tunnus on 'tuija'):
> adduser tuija audio

Jos viittasit selitykseen Kuserin käytöstä, niin GUI-käyttöliittymän
näennäinen mutkikkuus komentoon nähdenhän johtuu siitä, että käyttäjän
oletetaan tievän, että on olemassa käyttäjä 'tuija', ryhmä 'audio' ja että
hän kirjoittaa ne täsmälleen oikein. GUI vs. konsoli -valinta on minusta siis
kompromissi virheiden ehkäisyn, ennakkotietojen tarpeen ja tarvittavien
näppäilyjen/hiiren liikutusten määrän välillä. Valinta riippuu aina
tapauksesta.

/etc/group:n editointi käsin sen sijaan kieltämättä on turhan vaikeaa ja
virhealtista. Huono tapa, lyhyesti sanottuna.

Ihan toinen asia sitten on, että en itse ole käyttänyt adduseria kuin pari
kertaa, koska komento ei ole tuttu eikä tule siksi yleensä mieleen.
Debianissa on paljonkin komentoja joiden olemassaoloon tulee törmänneeksi
vain vahingossa. Olisikohan jotain hyviä konsteja kehittää käyttäjien
koulutusta? Esim. valinnainen "opetuskonsoli", joka vinkkaisi "there are
'adduser' and 'deluser' commands in Debian for group management" kun käyttäjä
editoi käsin /etc/group:ia tai vastaava selitys update-rc.d:stä uusien
linkkien ilmestyessä runlevel-hakemistoihin.
Kulmaan voisi samalla pompata se kaljatuoppia(?) pitelevä pingviini puhekuplan
kanssa...tai sitten ei. ;]

- Jarno