Re: äänikorttionhgelma

Quoting Ari Yrjölä <ayrjola@letku.hut.fi>:

> toimimaan.
>
> Muistaakseni tässä potato-koneessa minulla on sama kortti, josta
> lspci-komento sanoo:
>
> 00:0a.0 Multimedia audio controller: Ensoniq ES1371 [AudioPCI-97] (rev
> 06)

lspci ei löydä kortia ollenkaan.

> Oikea moduli on siis es1371, jonka olen joskus muinoin laittanut
> /etc/modules -tiedostoon ladattavaksi aina buutissa. Käytössä on
> itse käännetty kernel 2.2.19, mutta tuon luulisi olevan mukana
> virallisissa jakelukerneleissäkin, kai.

Mun kerneli on 2.2.17 eikä niillä rompuilla, josta asensin sitä 2.2.19.
olekaan. Kone ei ole verkossa. Ehkä pitäisi kerneli kääntää en ole kääntänyt
vaan käyttänyt sellaisenaan.

Se es1371 kortiksi kyllä asettuu, muttei buutissa ääniajuri suostu
käynnistymään...

> kortin

> Jos haluat käyttää alsa-ajureita, niin ne pitää potatoon kääntää itse.

Aha. Mitenhän sen alsan saisi sitten käännettyä? Pitääkö koko kerneli kääntää?
Ehkä ongelma johtuukin pääosin tästä?

Latasin joku aika sitten verkosta uusimman alsan .tgz mutoisena, ja siitäei
pysty bebianiin asentamaan  ollenkaan (ainakaan ilman kernelin kääntöä).
Tarkoittaako tämä sitä, että kerneli on käännettävä?

> Yksi ensimmäisenä muistettava asia äänikortin kanssa on jollakin
> mikseriohjelmalla laittaa volume pois nollasta kun ei aluksi kuulu
> mitään. Hmm, tai olikohan tämä vain alsa-ajurien ongelma, kun on
> woody-koneen Hoontech-kortin kanssa joutunut jokaisen alsa-ajurien
> päivityksen jälkeen ihmettelemään miksei SPDIF-ulostulo *taas* toimi,
> ennen kuin keksii sopivan amixer-loitsun... :)

Ei nyt ole pelkästän tämä ongelma, kun buutissa valittaa, ettei ääniajuri
suostu ollenkaan käynnistymään. Buutissa kortti kyllä löytyy ja määrittyy
es1371:ksi.

-hv