Re: äänikorttionhgelma

On Fri, 3 May 2002, Tapio Lehtonen wrote:

> Hae http://www.compusonic.fi/ :stä OSS eli Open Sound System
> kokeiluversio. Sen asentamalla äänet toiminevat heti. Näin saat
> katsottua että homma ylipäätään toimii.

Debian-listalla suositellaan kaupallista softaa, hyiii... :--)

Muistaakseni tässä potato-koneessa minulla on sama kortti, josta
lspci-komento sanoo:

00:0a.0 Multimedia audio controller: Ensoniq ES1371 [AudioPCI-97] (rev 06)

Oikea moduli on siis es1371, jonka olen joskus muinoin laittanut
/etc/modules -tiedostoon ladattavaksi aina buutissa. Käytössä on
itse käännetty kernel 2.2.19, mutta tuon luulisi olevan mukana
virallisissa jakelukerneleissäkin, kai.

Jos haluat käyttää alsa-ajureita, niin ne pitää potatoon kääntää itse.

Yksi ensimmäisenä muistettava asia äänikortin kanssa on jollakin
mikseriohjelmalla laittaa volume pois nollasta kun ei aluksi kuulu
mitään. Hmm, tai olikohan tämä vain alsa-ajurien ongelma, kun on
woody-koneen Hoontech-kortin kanssa joutunut jokaisen alsa-ajurien
päivityksen jälkeen ihmettelemään miksei SPDIF-ulostulo *taas* toimi,
ennen kuin keksii sopivan amixer-loitsun... :)