Re: /boot is vol .. (en niet met kernels)

On Sun, Oct 10, 2021 at 08:58:06AM +0200, Gijs Hillenius wrote:
> [...]
> partitie.
>
> Bij updates kan ik nog slechts één kernel installeren (de 'running
> kernel' moet er dan eerst af). En firmware updaten, dat wil ie nu niet
> meer.
>
> df -h:
> ,----
> `----
>
> Wat is de beste aanpak?
>
> 1) Kan ik die efi partitie opschonen? Zit het vol met "firmware
> updates"?
>
> ls /boot/efi/EFI/debian/
> BOOTX64.CSV  fbx64.efi	fw  fwupdx64.efi  grub.cfg  grubx64.efi  mmx64.efi  shimx64.efi

Van je EFI partitie blijf je best af, tenzij je graag je laptop brickt ;-)

(wordt geparsed door de firmware van je laptop)

> 2) Opstarten vanaf Debian rescue en dan de root partitie /
> (/dev/mapper/inauditus--vg-root) verkleinen, en daarmee /boot vergroten?

Dat lijkt me een goeie optie, ja.

Alternatief kan je de /boot ook gewoon weggooien en alles op / zetten.
Een aparte /boot is zinvol als niet je hele hard disk begrepen wordt
door je firmware (zoals in de late jaren van de vorige eeuw wel eens het
geval kon zijn), maar echt nodig heb je dat niet...

--
     w@uter.{be,co.za}
wouter@{grep.be,fosdem.org,debian.org}