Re: Geen IPv6 via PPP

Hoi

On 23/05/2021 11:15, Geert Stappers wrote:

On Sun, May 23, 2021 at 09:31:24AM +0200, Rob van der Putten wrote:
On 22/05/2021 22:40, Paul van der Vlis wrote:
Op 22-05-2021 om 20:48 schreef Rob van der Putten:
On 22/05/2021 20:05, Paul van der Vlis wrote:
Op 22-05-2021 om 20:00 schreef Rob van der Putten:
On 22/05/2021 19:53, Rob van der Putten wrote:
Op 22-05-2021 om 16:02 schreef Paul van der Vlis:
Sinds kort heb ik een GPON Freedom aansluiting,
dat is nieuw en nog niet voor iedereen
beschikbaar.

Nu had ik me voorgenomen om de internet
verbinding te realiseren via Debian, dat gaat op
zich prima, alleen lukt IPv6 nog niet. Zijn er
hier anderen die dit wel aan de praat hebben?

PPPoE in VLAN6?
Draait hier al vier jaar (bij XS4ALL dus);
http://www.sput.nl/internet/xs4all/config.html

Gave documentatie.  De eerste tekening was al top.
Tekening twee en drie (over MTU) helemaal klasse.

UTF-8-Art (zie view source).

Note: Ik heb hier geen GPON.

Dat is transparant, dus zou niet moeten uitmaken.

Vraag:
Waarom gebruik je Wide-DHCPv6-Client bij een statische configuratie?

Omdat anders de /48 niet naar je geroute word of anderszins niet
bruikbaar is.

Ik begrijp het, het stond overigens ook in je documentatie ;-)

Documentatie  _plus_  wat je ziet maakt de betere begripvorming.

Ik als vDSL klant, met een Fritzbox waar ik vanaf wil, begrijp het niet.

Het is handig als je wat ervaring hebt met PPP. Ik deed vroeger PPP over een seriële poort. Later PPP + PPTP met z'n Alcatel modem.
PPPoE is dan een volgende stap. En dan via VLAN.
De volgorde waarin de link word opgezet is andersom: Eerst VLAN6 en dan PPPoE.

IPv6 werkt hier ondertussen (Debian 11), al moeten er wel nog wat dingen
mooier & beter. Zo mislukt het starten van DHCP tijdens het booten nog,
omdat er dan nog geen PPP verbinding is opgebouwd (denk ik). Maar daar
kom ik wel uit denk ik.

Daar heb ik dus een script voor.
wide-dhcpv6-client doet een aantal retries en dan geeft ie het op. Vandaar
dat ik die pas start nadat de link op is.
Ik vergelijk het automobiel met verbrandingsmotor. Je kunt pas gaan
rijden als de motor loopt. Je krijgt de motor pas gestart als
de versnellingsbak in neutraal staat. Dus dat handelingen
in de juiste volgorde moeten gebeuren.

Laag voor laag;
Eerst de draadjes aansluiten.
Dan de interfaces configureren.
Dan de routing.

Wat me opvalt is dat je het IPv6 IP toewijst aan "prefix-interface
eth1", terwijl het toch eigenlijk het PPP-interface (wan) is wat je een
IPv6 IP wilt geven. Ik heb dat geprobeerd, maar dat gaat niet, en
toewijzen aan dat prefix-interface lost het probleem op. Vreemd.
Ik wijs het nu toe aan het vlan interface, dat werkt ook.

Ik zie niet waar je statische IPv6 configuratie staat voor de WAN,

Is er niet. De PPP interface heeft qua IPv6 alleen een link-local adres.
Alleen de ethernet interface heeft een global IPv6 adres. Dat is dus anders
dan voor IPv4. Het remote end van de PPP link heeft ook een IPv6 link-local
adres.

Mijn inschatting is dat output van dit rijtje verheldert:

    ip link
    ip address
    ip route
    ip -6 route

Ik heb maar even gegrept op 'wan' (wan is ppp interface) anders is het zoveel tekst;

sput:~$ ip link | grep wan
8: wan: <POINTOPOINT,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN mode DEFAULT group default qlen 3

sput:~$ ip address | grep wan
8: wan: <POINTOPOINT,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN group default qlen 3
    inet 62.251.89.6 peer 194.109.5.227/32 scope global wan

sput:~$ ip route | grep wan
default dev wan scope link
194.109.5.227 dev wan proto kernel scope link src 62.251.89.6
'default' is hier 0.0.0.0/0

sput:~$ ip -6 route | grep wan
fe80::561e:56ff:fe3c:6839 dev wan metric 1024  pref medium
fe80::/10 dev wan metric 1  pref medium
fe80::/10 dev wan proto kernel metric 256  pref medium
default dev wan metric 1024  pref medium

'fe80::561e:56ff:fe3c:6839' komt overeen met ethernet adres 54:1E:56:3C:68:39. Is dus de Juniper doos aan de remote kant.
'default' is hier ::/0

Vr.Gr,
Rob