Re: GUI programma met root-rechten, w.s. policykit

Op 03-10-2020 om 20:59 schreef Geert Stappers:

> "weinig rechten" ?    Misschien:  "weinig groepen"  ??

> En weten we waar policykit zijn beleid op baseerd?
>
> Ik bedoel: Ergens zal toch moeten staan wie wat mag.
>
> (Ja, dat is misschien waar deze thread over gaat.)

Ik wou eigenlijk niet een bepaalde user meer rechten geven. Maar dat er
om het root-paswoord wordt gevraagd als die rechten nodig zijn.

Interessant is wellicht nog om te melden dat het programma
gnome-software start als gewone gebruiker. Pas op het moment dat je iets
wilt installeren of verwijderen wordt er gevraagd om het root-paswoord.

Bij de computer waar het goed gaat, heb ik nooit iets gewijzigd aan de
configuratie van policykit voor zover ik weet. Hooguit voor wat betreft
het recht van gewone users om af te kunnen sluiten of te rebooten.
Hier gebruik ik Cinnamon als desktop.

De computer waar het niet goed gaat is vers geinstalleerd en heeft XFCE
als desktop.