Re: GUI programma met root-rechten

Op 03-10-2020 om 19:22 schreef Geert Stappers:

> Beide computers zou ik `id  account` doen. "account" is de accountnaam
> van de user die de grafische login deed.
>
> Vervolgens verschillen zoeken.
>
> Mijn inschatting is dat op de werkende computer account wel in de groep
> sudo of zo zit.

Nee, de user op de computer waar het werkt is "gast", en die heeft juist
bijzonder weinig rechten.

De user op de computer waar het niet werkt heeft alle rechten van de
user gast, maar zit nog in een paar groepen meer die volgens mij niet
van belang zijn hier ("floppy", "cdrom", "lpadmin", "dip").

Maar dit gaat ook niet via sudo, maar via policykit...