Re: GUI programma met root-rechten

On 10/3/20 6:56 PM, Paul van der Vlis wrote:
> Hoi,
>
> Sommige GUI programma's hebben (soms) root rechten nodig, denk
> bijvoorbeeld aan het programma "gnome-software", wat dient om
> programma's te installeren. Mooi programma overigens.
>
> Het krijgen van die root-rechten werkt tegenwoordig met "policykit",
> daar heb ik weinig verstand van.
>
> Nu heb ik machines waar het netjes werkt. Op het moment dat
> Gnome-software root rechten nodig heeft vraagt het om het paswoord van
> root. Op een andere machine gaat het niet goed, daar wordt niet gevraagd
> [...]
Hey

Ik weet dat in Debian stretch er "gksu" was, waarmee je een
gui-programma als root kon uitvoeren.

https://manpages.debian.org/stretch/gksu/gksudo.1.en.html

Voor buster je wel gebruik maken van "pkexec"

https://manpages.debian.org/buster/policykit-1/pkexec.1.en.html

Misschien kan het programma zo uitvoeren helpen?

--
Met vriendelijke groeten

Vincent Lammens
https://www.vincentlammens.be