Re: Apt geeft rare foutmelding

Op 13-11-18 om 08:50 schreef Wouter Verhelst:

> Het probleem is niet de versienummer, het probleem is dat thunderbird
> zelf niet geïnstalleerd kan worden.

Dat was al geïnstalleerd.

> Voor meer details kan je dit doen:
>
> apt -o Debug::pkgProblemResolver=true -o Debug::pkgProblemResolver::ShowSources=true install enigmail

Hmm, interessant.

> Dat geeft een hoop debug messages waaruit je normaal gezien moet kunnen
> opmaken waarom het misloopt.

Enigmail doet het ondertussen sinds de nieuwe pointrelease, maar ik zie
hetzelfde probleem bij xul-ext-sogo-connector. Snapt iemand wat er mis
gaat? Zie onder.

------
root@laptopp:~# dpkg -l | grep thunderbird
ii  thunderbird
1:60.3.0-1~deb9u1                           amd64        mail/news
client with RSS, chat and integrated spam filter support
ii  thunderbird-l10n-nl
1:60.3.0-1~deb9u1                           all          Dutch language
package for Thunderbird
root@laptopp:~# apt install xul-ext-sogo-connector
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
Sommige pakketten konden niet geïnstalleerd worden. Dit kan betekenen
dat u om een onmogelijke situatie gevraagd heeft, of, indien u
de distributie 'unstable' gebruikt, dat sommige benodigde pakketten nog
gemaakt moeten worden of uit 'Incoming' verwijderd werden.
De volgende informatie kan misschien helpen de situatie op te lossen:

De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
 xul-ext-sogo-connector : Vereisten: iceowl-extension (>= 31~) of
                                     lightning maar het zal niet
geïnstalleerd worden
                          Vereisten: thunderbird (>= 31.0) maar het zal
niet geïnstalleerd worden of
                                     icedove (>= 31.0)
E: Kan problemen niet verhelpen, u houdt defecte pakketten vast.
root@laptopp:~#
-------

-------
root@laptopp:/home/paul# apt -o Debug::pkgProblemResolver=true -o
Debug::pkgProblemResolver::ShowSources=true install xul-ext-sogo-connector
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
Starting pkgProblemResolver with broken count: 1
Starting 2 pkgProblemResolver with broken count: 1
Investigating (0) thunderbird:amd64 < 1:60.3.0-1~deb9u1 @ii mK Ib >
Broken thunderbird:amd64 Breekt on xul-ext-sogo-connector:amd64 < none
-> 31.0.3-3 @rc puN > (< 31.0.5-2~)
  Considering xul-ext-sogo-connector:amd64 9998 as a solution to
thunderbird:amd64 10
  Removing thunderbird:amd64 rather than change xul-ext-sogo-connector:amd64
Investigating (0) lightning:amd64 < 1:60.3.0-1~deb9u1 @ii mK Ib >
Broken lightning:amd64 Vereisten on thunderbird:amd64 <
1:60.3.0-1~deb9u1 @ii mR > (>= 1:60.3.0-1~deb9u1)
  Considering thunderbird:amd64 10 as a solution to lightning:amd64 8
  Removing lightning:amd64 rather than change thunderbird:amd64
Investigating (0) thunderbird-l10n-nl:amd64 < 1:60.3.0-1~deb9u1 @ii mK Ib >
Broken thunderbird-l10n-nl:amd64 Vereisten on thunderbird:amd64 <
1:60.3.0-1~deb9u1 @ii mR > (< 1:60.3.0-1~deb9u1.1~)
  Considering thunderbird:amd64 10 as a solution to
thunderbird-l10n-nl:amd64 1
  Removing thunderbird-l10n-nl:amd64 rather than change thunderbird:amd64
Investigating (0) enigmail:amd64 < 2:2.0.8-5~deb9u1 @ii mK Ib >
Broken enigmail:amd64 Vereisten on thunderbird:amd64 < 1:60.3.0-1~deb9u1
@ii mR > (>= 1:52.0)
  Considering thunderbird:amd64 10 as a solution to enigmail:amd64 0
Broken enigmail:amd64 Vereisten on icedove:amd64 < none |
1:60.3.0-1~deb9u1 @rc uH > (>= 1:52.0)
  Considering icedove:amd64 0 as a solution to enigmail:amd64 0
  Try Installing icedove:amd64 < none | 1:60.3.0-1~deb9u1 @rc uH >
before changing enigmail:amd64
  Or group remove for enigmail:amd64
Investigating (0) lightning-l10n-nl:amd64 < 1:60.3.0-1~deb9u1 @ii mK Ib >
Broken lightning-l10n-nl:amd64 Vereisten on thunderbird-l10n-nl:amd64 <
1:60.3.0-1~deb9u1 @ii mR > (>= 1:60.3.0-1~deb9u1)
  Considering thunderbird-l10n-nl:amd64 1 as a solution to
lightning-l10n-nl:amd64 0
  Removing lightning-l10n-nl:amd64 rather than change
thunderbird-l10n-nl:amd64
Investigating (1) xul-ext-sogo-connector:amd64 < none -> 31.0.3-3 @rc
puN Ib >
Broken xul-ext-sogo-connector:amd64 Vereisten on iceowl-extension:amd64
< none | 1:60.3.0-1~deb9u1 @un uH > (>= 31~)
  Considering iceowl-extension:amd64 0 as a solution to
xul-ext-sogo-connector:amd64 9998
    Reinst Failed because of lightning:amd64
  Considering iceowl-extension:amd64 0 as a solution to
xul-ext-sogo-connector:amd64 9998
  Considering iceowl-extension:amd64 0 as a solution to
xul-ext-sogo-connector:amd64 9998
Broken xul-ext-sogo-connector:amd64 Vereisten on lightning:amd64 <
1:60.3.0-1~deb9u1 @ii mR >
  Considering lightning:amd64 8 as a solution to
xul-ext-sogo-connector:amd64 9998
  Added lightning:amd64 to the remove list
  Fixing xul-ext-sogo-connector:amd64 via keep of lightning:amd64
Investigating (1) thunderbird:amd64 < 1:60.3.0-1~deb9u1 @ii mK Ib >
Investigating (1) lightning:amd64 < 1:60.3.0-1~deb9u1 @ii mK Ib >
[...]
Investigating (1) icedove:amd64 < none -> 1:60.3.0-1~deb9u1 @rc uN Ib >
Broken icedove:amd64 Vereisten on thunderbird:amd64 < 1:60.3.0-1~deb9u1
@ii mR > (>= 1:60.3.0-1~deb9u1)
  Considering thunderbird:amd64 10 as a solution to icedove:amd64 0
  Holding Back icedove:amd64 rather than change thunderbird:amd64
Investigating (2) xul-ext-sogo-connector:amd64 < none -> 31.0.3-3 @rc
[...]
Broken xul-ext-sogo-connector:amd64 Vereisten on thunderbird:amd64 <
1:60.3.0-1~deb9u1 @ii mR > (>= 31.0)
  Considering thunderbird:amd64 10 as a solution to
xul-ext-sogo-connector:amd64 9998
  Added thunderbird:amd64 to the remove list
Broken xul-ext-sogo-connector:amd64 Vereisten on icedove:amd64 < none |
1:60.3.0-1~deb9u1 @rc uH > (>= 31.0)
  Considering icedove:amd64 0 as a solution to
xul-ext-sogo-connector:amd64 9998
    Reinst Failed because of thunderbird:amd64
[...]
  Fixing xul-ext-sogo-connector:amd64 via keep of thunderbird:amd64
Investigating (2) thunderbird:amd64 < 1:60.3.0-1~deb9u1 @ii mK Ib >
Broken thunderbird:amd64 Breekt on xul-ext-sogo-connector:amd64 < none
-> 31.0.3-3 @rc puN > (< 31.0.5-2~)
  Considering xul-ext-sogo-connector:amd64 9998 as a solution to
thunderbird:amd64 9998
  Removing thunderbird:amd64 rather than change xul-ext-sogo-connector:amd64
Investigating (2) lightning:amd64 < 1:60.3.0-1~deb9u1 @ii mK Ib >
Broken lightning:amd64 Vereisten on thunderbird:amd64 <
1:60.3.0-1~deb9u1 @ii mR > (>= 1:60.3.0-1~deb9u1)
  Considering thunderbird:amd64 9998 as a solution to lightning:amd64 9998
  Removing lightning:amd64 rather than change thunderbird:amd64
Investigating (3) xul-ext-sogo-connector:amd64 < none -> 31.0.3-3 @rc
[...]
  Considering lightning:amd64 9998 as a solution to
[...]
Done

root@laptopp:/home/paul#