Re: is /etc/rc.local nog steeds de plaats voor hardware (start) instellingen ?

Gijs Hillenius:
> Anders gevraagd -  waar stel ik instellingen voor mijn trackpoint in?

Ik zie dat je Sid hebt. Sinds Stretch gaat het configureren van dit soort
input devices met iets dat 'libinput' heet.
Voor een goed begrip: als je xserver-xorg-input-libinput zou deïnstalleren,
dan zou Debian terugvallen op de oude manier, zoals die in Stable nog
steeds werkt, en die hier beschreven staat, met xset en xinput:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Mouse_acceleration

Hoe je een en ander met libinput instelt, staat hier heel aardig beschreven:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Libinput
Je creëert dus /etc/X11/xorg.conf.d/10-libinput.conf met de nodige
instellingen. Alle beschikbare opties vind je in de manpage van libinput.
Hier staat trouwens nog iets over pointer acceleration bij trackpoints:
https://wayland.freedesktop.org/libinput/doc/latest/pointer-acceleration.html

Bij mij was de muiscursorsnelheid te hoog, en die heb ik op deze manier lager
weten te zetten. Als voorbeeld hier mijn /etc/X11/xorg.conf.d/10-libinput.conf:

Section "InputClass"
  Identifier "Logitech USB Laser Mouse"
  Driver "libinput"
  Option "AccelProfile" "flat"
  Option "AccelSpeed" "-0.5"
  Option "ButtonMapping" "1 0 3 4 5 6 7 2 9 10 11 12"
EndSection

De precieze 'Identifier' vond ik met xinput, zoals in bovengenoemde
https://wiki.archlinux.org/index.php/Libinput beschreven.
'AccelSpeed' kan een waarde hebben tussen -1 en 1; negatief is langzamer.
Met 'ButtonMapping' heb ik wat verwisseld in de functie van de muisknoppen.
Op de oude manier ging dat met Xmodmap.
Met xbindkeys zijn aan de extra zijknoppen van een muis trouwens alle
mogelijke functies toe te wijzen.