Re: ssd: trim/discard instellen of niet?

> On 30 Jan 2017, Paul van der Vlis wrote:
>
> Hallo Bart,
>
> Ik doe nooit iets speciaals op het gebied van trim of discard, terwijl
> ik vele laptops verkoop. Ik heb ook klanten die hun SSD vaak helemaal
> vol hebben staan en ik hoor geen problemen.
>
> Bij versies ouder dan Jessie deed ik nog wel speciale dingen, wat weet
> ik zo uit mijn hoofd niet meer.
>
> Volgens mij staat hier wel zinvolle info:
> https://wiki.archlinux.org/index.php/Solid_State_Drives
>
> Groeten,
> Paul

Ben het met Paul eens, maar...uit mijn aantekeningen, dit doe ik met
mijn Debian unstable laptop

*FSTRIM*

http://blog.neutrino.es/2013/howto-properly-activate-trim-for-your-ssd-on-linux-fstrim-lvm-and-dmcrypt/

 /etc/crypttab              add ,discard (luks,discard)
 /etc/lvm/lvm.conf          issue_discards = 1
 /etc/cron.weekly/dofstrim

,----
`----

 update-initramfs -u
 reboot

--
When you said "HEAVILY FORESTED" it reminded me of an overdue CLEANING
BILL ... Don't you SEE?  O'Grogan SWALLOWED a VALUABLE COIN COLLECTION