Re: Voors en tegens Systemd

On Sat, 16 Jan 2016 18:34:45 +0000 (UTC)
Aquarius <aquarius@tutanota.de> wrote:

> In het draadje '1 not upgraded' van Richard Lucassen komt systemd ter
> sprake en een overstap naar devuam
> Ik heb mijn systeem nog op wheezy en wilde de overstap naar jessie
> voorbereiden. Ik heb wel het een en ander gelezen over systemd, maar
> dat was over het algemeen positief.
> Kan iemand me vertellen wat de voors en tegens van systemd zijn? Of
> me verwijzen naar goede (objectieve) arikelen.

Ik heb *niets* tegen systemd. Het heeft ongetwijfeld voordelen en
nadelen, net zoals het oude SysV init systeem voor- en nadelen
heeft. Laat dat duidelijk zijn. Het is dus geen technisch verhaal maar
een politiek verhaal. Men probeert systemd door te drukken en dat
steekt mij en een heleboel anderen.

Ik wil mijn systemen graag houden bij het oude al decennia lang
draaiende simpele init systeem. Dat is nu nog goed mogelijk met Jessie,
maar bij Streych wordt dat al lastiger en ik vrees dat de uiteindelijke
Stretch niet zonder systemd kan draaien. Men (RedHat, Poettering c.s.)
probeert nu allerhande programma's zo te integreren dat een Linux
systeem niet meer zonder systemd kan draaien.

IMHO gaat systemd in tegen het aloude principe "do one thing and do it
well". Bovendien creeert men een monocultuur, we hebben de afgelopen
decennia mogen zien wat dat voor gevolgen kan hebben op securitygebied.
Want stel dat over een jaar of twee veel servers met systemd draaien,
dan kan een securityhole het halve internet platleggen. En hoe
complexer de code, hoe meer potentiele gaten erin zitten.

Program complexity grows until it exceeds the capabilities of the
programmer who must maintain it.  Laws of Computer Programming, VII

Ik houd de boel graag simpel zodat ik het ook nog snap. Dat is best wel
wat waard.

R.

--
richard lucassen