Re: grub selecteren in multiboot

Op 05-05-15 om 12:57 schreef Jan-Rens Reitsma:

> Dat vind ik goed nieuws. Als ik het goed begrijp kun je een verprutste
> boot partitie tegenwoordig vrij gemakkelijk repareren. Volgens mij was
> dat een aantal jaren geleden nog heel anders.

Nee, je moe(s)t alleen weten hoe. Als ik een nieuw type systeem inricht,
ga ik eerst kijken of en hoe ik er met de Debian rescue in kan komen
voor geval van boot-problemen.

Nieuw is wel het oplossen van UEFI problemen, voor als de boot-optie
"debian" opeens verdwenen is. Dat is me al een paar keer gebeurd. Uit
mijn aantekeningen:
------
booten met debian-installer-usbstick in UEFI mode
kies voor de rescue mode en beantwoord vragen
open een shell in /dev/sda2
mount /dev/sda1 /boot/efi
efibootmgr  #nu staat er geen "debian" bij
grub-install --bootloader-id debian /dev/sda
efibootmgr  #nu moet er "debian" bij staan
exit
reboot
------

> Voor mij is het vooral belangrijk om te weten dat het geen heksentoer
> meer is om een boot partitie voor Debian te herstellen.

Dat is inderdaad geen probleem.

Probeer maar eens te booten in de rescue mode, en open een shell in de
root. Daarna kun je natuurlijk iets als "grub-install --recheck
/dev/sda" doen. Of "update-grub". Het herstellen van grub is overigens
ook meteen een keuze-optie.

> (Ik heb onlangs de tool chain uit hoofdstuk 5 van LFS gecompileerd, dus
> ik ben aardig op weg LFS. Het idee dat ik aan het eind van hoofdstuk 7
> de boot loader moet configureren ontnam mij de lust om met hoofdstuk 6
> verder te gaan.)

Wel leuk LFS. Maar heb het zelf nooit gedaan.