Mailinglist

On Mon, May 04, 2015 at 10:43:34PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> Hallo Patrick,

Hallo Mailinglist,

Vergelijk een mailinglist met een groep mensen. Ze hebben iets gesamenlijks.
Aansluiten bij zo een groep mensen doe je omdat je het gesamenlijke ook ziet.

Benader / beschouw een ML dat ook als een groep waar je aan wilt deelnemen.

Ja, dat is inderdaad het idee van mailinglist ...

> Doe ik het nu dan correct?
>
> Wat je doet is bovenposten. Dat wordt veelal niet zo erg gewaardeerd in
> mailinglijsten. De bedoeling is eigenlijk dat je ingaat op de
> opmerkingen van iemand anders, en daar wat onder schrijft.

Waar het om gaat is dat lezen in de discussie volgorde mogelijk is.
Doe NIET de aanname dat men de eerdere bericht heeft gelezen.

Eigenlijk: Laat merken dat je beseft dat veel mensen aanschrijft.
Dat je aan de tijd van veel mensen komt. Het is inderdaad even wennen
dat je naar 1 e-mailadres stuurt en dat je bericht op veel plaats komt.

Een van die plaatsen kan het een e-mailarchief zijn. En als je via
een searchengine daar komt, dan wil je zeker van boven naar beneden
kunnen lezen.

> Mocht je een mailinglijst niet zo prettig vinden, dan kun je deze
> mailinglijst (en vele andere) overigens ook lezen via Gmane.
> Dat biedt een webinterface en een usenet-interface (nieuws):
> http://dir.gmane.org/gmane.linux.debian.user.dutch

Dat is een omweg. Mailinglists hoeven helemaal niet via een webserver.

Leven en laten leven